Development of scientific principles reduction in energy losses in the traction DC network by controlling traffic flows

Authors

  • В. Г. Кузнецов Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4165-1056
  • К. А. Калашников Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/etr.v0i8.42910

Keywords:

power losses, the contact line, the intervals between trains, the sequence of departure of trains, energy, traction substations, the deployment of trains

Abstract

Introduction: Ukraine belongs to the energy deficient country that meets the needs for fuel and energy resources by own production at a level less than 50%. Since the energy component of the cost of transportation is about 20%, energy efficiency is one of the main policy objectives of Ukrzaliznitsa. Reduction of energy losses in traction lines is one of the main energy savings methods on electrified lines. The purpose of this paper is to develop scientific principles of reducing power losses in traction lines by selecting the optimal deployment of trains between traction substations, the optimal sequence of trains and the intervals between trains. Methods: we used the method of deformed polyhedron, heuristic algorithms, statistical treatment of experimental data. Scientific novelty: it’s proposed the scientific principles for reduction of energy losses in traction lines by optimal deployment of trains in the area, due to the selection of the optimal interval at the site on the basis of the deformed polyhedron due to the choice of the optimal sequence of trains departure. Practical significance: The scientific principles of reducing energy losses in traction lines can be used for the planning of energy saving measures in power supply systems.

References

Концепція Державної програми реформування залізничного транспорту України. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України № 651 р від 27 грудня 2006 р. – К. : Укрзалізниця, 2006 р.

Програма підвищення енергоефективності та Програма зменшення споживання енергоресурсів бюджетними установами шляхом їх раціонального використання у сферах транспорту та зв’язку на 2010 – 2014 роки / Міністерство транспорту України, Державна адміністрація залізничного транспорту України. – К., 2009. – 48 с.

Стратегія розвитку залізничного транспорту на період до 2020 року. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 р. № 1555-р. – К.: КМУ, 2009.

Кузнецов В. Г. Розвиток теоретичних основ енергозбереження в системах електропостачання тяги поїздів постійного струму: автореф.дис. ...

д-ра техн. наук: 05.22.09 / В. Г. Кузнецов; [ДНУЗТ]. – Д., 2012. – 35 с.

Калашников К. О. Зменшення втрат електроенергії в тяговій мережі постійного струму шляхом вибору раціональної дислокації тягових навантажень: автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.22.09 / К. О. Калашников; [ДНУЗТ]. – Д., 2014. – 23 с.

REFERENCES

Kontseptsiya Derzhavnoyi prohramy reformuvannya zaliznychnoho transportu Ukrayiny. [The concept of the State Program of the railway reform of Ukraine]. Approved by Cabinet of Ministers of Ukraine № 651-r of December 27, 2006, Kiev, Ukrzaliznytsya, 2006.

Prohrama pidvyshchennya enerhoefektyvnosti ta Prohrama zmenshennya spozhyvannya enerhoresursiv byudzhetnymy ustanovamy shlyakhom yikh ratsionalʹnoho vykorystannya u sferakh transportu ta zvʺyazku na 2010 – 2014 roky [The program of energy efficiency and energy consumption reduction program in budget institutions by their management in the areas of transport and communications in 2010 – 2014] Ministerstvo transportu Ukrayiny, Derzhavna administratsiya zaliznychnoho transportu Ukrayiny, K., 2009, 48 p.

Stratehiya rozvytku zaliznychnoho transportu na period do 2020 roku vid 16 hrudnya 2009 r. № 1555-r. [Strategy development of rail transport in the period to 2020. Approved by Cabinet of Ministers of Ukraine of December 16, 2009 р. № 1555-p.] Kiev, KMU, 2009.

Kuznetsov V. H. Rozvytok teoretychnykh osnov enerhozberezhennya v systemakh elektropostachannya tyahy poyizdiv postiynoho strumu: avtoref. dys. ...

d-ra tekhn. nauk: 05.22.09 [Development of theoretical foundations of energy saving in DC power supply system: thesis Dr. Sc.: 05.22.09 ] D., 2012, 35 p.

Kalashnykov K. O. Zmenshennya vtrat elektroenerhiyi v tyahoviy merezhi postiynoho strumu shlyakhom vyboru ratsionalʹnoyi dyslokatsiyi tyahovykh navantazhenʹ: avtoref. dys. ... kand. tekhn. nauk: 05.22.09 [Reduction of energy losses in the DC traction lines by the rational deployment of traction loads ] D., 2014, 23 p.

Published

2015-05-20

Issue

Section

Energy Saving