Russia railways electric railways overhead contact line catenary wire maintenance issues
DOI:
https://doi.org/10.15802/etr.v0i4.18058Keywords:
railway, catenary, suspension cable, operation, failures.Abstract
Currently, the chain catenary, in its various versions, has received preferential use in railway electrification in the world. Despite the wide geographical distribution chain catenary is one of the weaknesses in the traction power supply. In default of any of its elements, the contact wire suspension cable, supporting and locking de-vices, supporting structures arises simple train, fraught significant economic costs. This is confirmed by the analysis of data on the number of violations of the normal operation of the contact network of electrified rail-ways of the Russian Federation. Of damaged wire catenary system from year to year is not reduced in spite of a number of measures taken by the Company "Russian Railways" to monitor their condition.
Intensification of heavy traffic and the development of high speed traffic in the Russian Federation in ac-cordance with the implementation of the goals and objectives of the Strategy in 2030 will cause serious prob-lems associated with the use of the existing electrified rail infrastructure. On the lines of heavy and high-speed reduction inter trains intervals and weight gain increases the train current loads, the catenary,and as a result in increased heating elements of the contact network. A significant part of electrical equipment is worn out by 60-70% or more.
Existing techniques to determine the heat of the traction current was developed in the 60's of the last cen-tury and is now mostly obsolete, because electrical, new materials with improved properties, modern computer technology allows for the mathematical calculations more accurate mathematical models. The use of these techniques for the design of modern systems of traction power supply is not permitted without substantial recy-cling in accordance with European standards. With insufficient this issue a number of problems for the introduc-tion of continuous monitoring and forecasting of the suspension cable catenary.
References
Анализ работы хозяйства электрификации и электроснабжения: 2006-2011 гг. – М.: ЦЭ ОАО «РЖД», 2006-2011.
Ли В.Н. Износ медных контактных проводов. Природа, классификация, методы контроля, реко-мендации по эксплуатации: учебн пособие / В.Н. Ли. – Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 2010. – 64 С.
Берент В.Я. Материалы и свойства электри-ческих контактов в устройствах железнодорожного транспорта – М.: Интекст. 2005. – 408 С.
Буше, Н.А. Классификация повреждений контактных проводов / Н.А. Буше, В.Я. Берент, И.Я. Сегал // Электрическая и тепловозная тяга. – 1971. - №1. – С. 15-16.
Порцелан, А.А. Исследование нагрева и механических характеристик контактных проводов / А.А. Порцелан // Труды ВНИИЖТа. – 1968. Вып. 337. – С. 44-63.
Григорьев В.Л., Игнатьев В.В. Тепловые процессы в устройствах тягового электроснабжения: Учебное пособие для вузов ж.-д. транспорта. – М.: ГОУ «Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте», 2007. – 182 с.
Ли, В.Н. Диагностика состояния контактного провода по его механическим характеристикам / В.Н. Ли, А.И. Соколовский // Вопросы повышения эффективности и надежности систем электроснабжения: межвуз сб. науч.тр. – Хабаровск: ДВГУПС, 1999. – С. 22-25
Титов, Е.А. Возможности применения в диагностировании элементов токосъема электрифицированных железных дорог ультразвуковых методов неразрушающего контроля. Автореферат дисс.
Устинова А.М., Титов Е.А. / Анализ работы медных несущих тросов марки М-95 в условиях эксплуатации.
Ли В. Н., А. В. Мусонова / Оценка вариантов повторного использования несущего троса контактной подвески.
Строгина А.В., Аксель Шмидер / Система контроля и диагностики контактной сети SICAT CMS.
Долинский К. Ю., Лыков А. А.и др. / Система удаленного мониторинга состояния железнолорожной контактной сети. – Транспорт российской федерации №5(30) . – 2010.
Стратегия развития железнодорожного транспорта Российской федерации до 2030 г. Утверждена распоряжением Правительства Российской федерации № 878-р от 17.06.2008 г.
REFERENCES
Analiz raboty hozjajstva jelektrifikacii i jelektros-nabzhenija: 2006-2011 gg [Analysis of work of economy of electrification and power supply: 2006-2011.]. Moscow, CE OAO «RZhD» Publ., 2006-2011.
Li V.N. Iznos mednyh kontaktnyh provodov. Pri-roda, klassifikacija, metody kontrolja, rekomendacii po jekspluatacii : uchebn posobie [Wear of copper pin wires. Nature, classification, control methods, recommendations on exploitation.]. Habarovsk, DVGUPS Publ., 2010, 64 p.
Berent V.Ja. Materialy i svojstva jelektricheskih kontaktov v ustrojstvah zheleznodorozhnogo transporta [Materials and properties of electric contacts are in the devices of railway transport.] Moscow, Intekst Publ., 2005, 408 p.
Bushe N.A., Berent V.Ja., Segal I.Ja. Klassifikacija povrezhdenij kontaktnyh provodov [Classification of damages of pin wires]. Jelektricheskaja i teplovoznaja tjaga - Electric and diesel engine traction, 1971, no. 1, pp. 15-16.
Porcelan, A.A. Issledovanie nagreva i mehanicheskih harakteristik kontaktnyh provodov [Research of heating and mechanical descriptions of pin wires]. Trudy VNIIZhTa – Works of VNIIZhT, 1968, issue 337, pp. 44-63.
Grigor'ev V.L., Ignat'ev V.V. Teplovye processy v ustrojstvah tjagovogo jelektrosnabzhenija: Uchebnoe posobie dlja vuzov zh.-d. Transporta [Thermal processes in the devices of hauling power supply : the train aid for the institutes of higher of railway transport]. Moscow, 2007, 182 p.
Li, V.N., Sokolovskij A.I. Diagnostika sostojanija kontaktnogo provoda po ego mehanicheskim harakteristikam [Diagnostics of the state of pin wire on his mechanical descriptions]. Voprosy povyshenija jeffektivnosti i nadezhnosti sistem jelektrosnabzhenija [Questions of increase of efficiency and reliability of the systems of power supply]. Habarovsk, DVGUPS Publ., 1999, pp. 22-25.
Titov, E.A. Vozmozhnosti primenenija v diagnostirovanii jelementov tokosyoma elektrifi-cirovannyh zheleznyh dorog ul'trazvukovyh metodov nerazrushajushhego kontrolja. Avtoreferat diss. [Possibilities of application in diagnosticating of elements of current collection of the electrified railways of ultrasonic methods of non-destructive control. Author’s abstract.]
Ustinova A.M., Titov E.A. Analiz raboty mednyh nesushhih trosov marki M-95 v uslovijah jekspluatacii [Analysis of work of copper bearing ropes of brand of M-95 in the conditions of exploitation].
Li V.N., Musonova A.V. Ocenka variantov povtornogo ispol'zovanija nesushhego trosa kontaktnoj podveski [Estimation of variants of the repeated use of bearing rope of pin pendant].
Strogina A.V., Aksel' Shmider Sistema kontrolja i diagnostiki kontaktnoj seti SICAT CMS [Checking and diagnostics of pin network of SICAT CMS System].
Dolinskij K.U., Lykov A.A. Sistema udalennogo monitoringa sostojanija zheleznolorozhnoj kontaktnoj seti [System of the remote monitoring of the state of railways of pin network]. Transport Rossijskoj Federacii - Transport of the Russian Federation,2010, no. 5(30).
Strategija razvitija zheleznodorozhnogo transporta Rossijskoj federacii do 2030 g.» [Strategy of development of railway transport of the Russian federation is a to 2030 y.], 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
При направленні статті в редакцію, автор гарантує, що стаття надається для публікації уперше і раніше не була опублікована в інших виданнях повністю або частково.
Підписанням ліцензійного договору автор(и) підтверджує(ють), що має(ють) виняткове авторське право на статтю і передає(ють) невиняткові права на свою статтю видавництву журналу «Електрифікація транспорту» для публікації в черговому номері журналу. Автор(и) так само дає(ють) згоду на передачу і розміщення електронної версії своєї статті на сайтах баз даних, створюваних і поширюваних через Інтернет.