DOI: https://doi.org/10.15802/etr.v0i15.155603

Research efficiency of electrification directions Zaporozhye - Kamysh-Zarya – Walnovakh

М. Б. Курган, С. Ю. Байдак, Н. П. Хмелевська

Abstract


In this article, the efficiency of electrification for increasing the capacity is investigated using the example of a single-track section with diesel traction of Zaporozhye-Volnovakh connecting the Krivoy Rog ore basin, metallurgical enterprises of the Donetsk region and the ports of the Sea of Azov. To achieve the goal, the stages of the creation and development of the railway direction have been analyzed, starting from commissioning in 1903. It is shown how the technical equipment of the railway sections affects the performance indicators. Based on the results of the calculations, a conclusion was made about the impact of operational parameters, profile and plan parameters, as well as the technical state of locomotives on the electrification efficiency of single-track railways.


Keywords


type of thrust. electrification; fuel and energy resources, energy intensity; modernization of the way, speed of movement; constant electricity

References


Kurhan M. B., Baidak S. Yu., Khmelevska N. P. Systemnyy pidkhid do vyrishennya zadachi enerhozberezhennya v koliynomu hospodarstvi [The systems approach to solving the problem of energy conservation in railroad facilities]. Materialy IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi "Enerhozberezhennya na zaliznychnomu transporti i v promyslovosti (Volovets', 11.06 – 14.06.2013)" [Proc. of the 4th Int. Scientific and Practical Conf. “Energy efficiency on railway transport and in industry”]. Dnipropetrovsk, 2013, pp. 59-60.

Kurhan M. B., Khmelevska N. P., Baidak S. Yu. Efektyvnist' vprovadzhennya novykh typiv elektrovoziv [Implementation of new electric locomotives]. Scientific journal Electrification of transport. Dnipropetrovs'kyy Natsional'nyy Universytet Zaliznychnoho transportu imeni imeni akademika V. Lazariana, 2014, issue 8, pp. 93-98.

Kurhan M. B., Baidak S. Yu., Khmelevska N. P. Research efficiency electrification single track railway to increase capacity. Scientific journal Electrification of transport. Dnipropetrovs'kyy Natsional'nyy Universytet Zaliznychnoho transportu imeni imeni akademika V. Lazariana, 2015, issue 9, pp. 44-49.

Kurhan M. B., Baidak S. Yu., Luzhytskyi O. F., Khmelevska N. P. Efficiency of electrification the kuma-novomoskovsk direction of pridneprovskaya railway. Scientific journal Electrification of transport. Dnipropetrovs'kyy Natsional'nyy Universytet Zaliznychnoho transportu imeni imeni akademika V. Lazariana, 2015, issue 10, pp. 21-28.

Programa onovlennya ruhomogo skladu PAT „UkrzalIznitsya” na perIod do 2021 roku (proekt), Kyiv, 2016, 66 p.

InstruktsIya z rozrahunku nayavnoyi propusknoyi spromozhnostI zalIznits Ukrayini, Kyiv, 2002, 376 p.

Korzhenevich I. P., Kurgan M. B., Barash Yu. S., Kurgan D. M. Vpliv pidvischennya shvidkosti ruhu poyizdiv na vitrati energoresursiv [The impact of increasing the speed of trains on energy costs]. Visnyk Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana [Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan], 2008, issue 20, pp. 233-239.

Pravila tyagovyih raschetov dlya poezdnoy rabotyi [Terms traction calculations for train operation]. Moskow, Transport, 1985, 287 p.

Grebenyuk P. T. Tyagovyie raschetyi: Spravochnik [Traction calculations: Guide]. Moskow, Transport, 1987, 272 p.

Kurhan M. B., Baidak S. Yu., Khmelevska N. P., Khmelevska Y. S. Energy saving solutions for designing railways. Scientific journal Electrification of transport. Dnipropetrovs'kyy Natsional'nyy Universytet Zaliznychnoho transportu imeni imeni akademika V. Lazariana, issue 13, pp. 108-116.


GOST Style Citations


Курган М. Б. Системний підхід до вирішення задачі енергозбереження в колійному господарстві / М. Б. Курган, С. Ю. Байдак, Н.П. Хмелевська // Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції (Воловець, 11 июня-14 июля2013 г.) – Д.: ДНУЖТ, 2013 С.59-60.

Курган М. Б. Ефективність впровадження нових типів електровозів / М. Б. Курган, Н. П. Хмелевська, С. Ю. Байдак / Електрифікація транспорту – Д.: Вид-во ДНУЗТ, 2014. – Вип. 8. – С. 93-98.

Курган М.Б. Дослідження ефективності електрифікації одноколійних залізниць для підвищення пропускної спроможності / М.Б. Курган М.Б., С.Ю. Байдак, Н.П. Хмелевська // Електрифікація транспорту – 2015 – №9. – Д.: Вид-во ДНУЗТ, 2015. - С. 44-49.

Курган М. Б. Ефективність електрифікації ділянки Куми-Новомосковськ Придніпровської залізниці / М.Б. Курган, С.Ю. Байдак, О.Ф. Лужицький, Н.П. Хмелевська // Електрифікація транспорту – Д.: Вид-во ДНУЗТ, 2015. – № 10. – С.21-28.

5. Програма оновлення рухомого складу ПАТ „Укрзалізниця” на період до 2021 року (проект). – К., 2016. – 66 с.

Інструкція з розрахунку наявної пропускної спроможності залізниць України: (ЦД/0036). – К., - 2002. – 376 с.

Корженевич І.П. Вплив підвищення швидкості руху поїздів на витрати енергоресурсів / І.П. Корженевич, М.Б. Курган, Ю.С. Бараш, Д.М. Курган //  Вісн.  Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ: Вид-во ДНУЗТ, 2008. –  Вип. 20. – С.  233-239.

Правила тяговых расчетов для поездной работы. – М.: Транспорт, 1985. – 287 с.

Гребенюк П. Т. Тяговые расчеты: Справ очник / П. Т. Гребенюк, Долганов А. Н., Скворцова А. И. – М.: Транспорт, 1987. – 272 с.

Курган М.Б. Енергозберігаючі рішення при проектуванні залізниць / М.Б. Курган, С.Ю. Байдак, Н.П. Хмелевська, Я.С. Хмелевська // Електрифікація транспорту – Д.: Вид-во ДНУЗТ, 2017. – № 13. – С.108-116.