DOI: https://doi.org/10.15802/etr.v0i12.100557

Mathematical methods of computer adaptation train schedule for electricity payment consumed of traction in accordance with commercial tariff

О.С. Гайденко

Abstract


The algorithm of the commercial optimization train schedule to save costs for the consumed electricity payment by three-zone differentiated tariffs is reviewed. Ways to improve it are found and implemented. As a result of researches the mathematical model to describe the time of the train from the station of departure to the station arrival by periods of tariff zones differentiated by time of day commercial tariff, in which it performs the movement is offered. The mathematical methods that allow the use of a computer algorithm adaptation train schedule for all trains on electrified direction without limits of time on the road each provided between the end station and the station of departure no intermediate stations, which can carry departure or stop other trains, are developed. As a result, an improved algorithm by changing the schedule of trains able to consider the following factors: the periods of the tariff coefficients of three-zone differential tariff, intervals between trains, the duration of each train movement and minimal displacement of current schedule.


Keywords


minimization; electric power consumption; algorithm; differentiated tariff; tariff zones; model.

References


M. Prytula, R. Shpakovych Algorithm pobudovi grafіka ruhu potyagіv [Algorithm of a train schedule development]. Bulletin Nat. Univ "Lviv Polytechnic". Computer science and information technology. – Lviv, № 629, 2008. – P. 146-152 .

Haidenko Komp’yuterno-orієntovana matematichna model otsіnki efektivnostі tarifnoi sistemy oplaty za spozhitu elektroenergіyu zalіznitseyu [Mathematical model assess the effectiveness of the payment tariff system for electricity consumed by railways for use on a computer]. Information management systems for rail transport, scientific and technical magazine, № 4, 2016 – P. 10-14.

O. Haidenko Optimіzatsіya grafіka ruhu potyaga dlya vikoristannya trizonnogo diferentsіyovanogo taryfu oplaty spozhitoi elektroenergіi [Optimization of the train's schedule to use three-zone differentiated tariff for consumed electricity payment]. Information management systems for rail transport, scientific and technical magazine, № 5, 2016 – P.46-50.

І. Shcherbakova, A. Stasiuk Matematycheskye modeli komp’yuternoho analiza i optimizatcii stoimosti elektroenergii po komercheskim tarifam s uchetom zatrat dlya izmeneniya grafika dvijeniya poezdov [Mathematical models of computer analysis and optimization of electricity cost according to commercial tariffs, taking into account the costs for changing train schedules]. Information management systems for rail transport, scientific and technical magazine, № 4, 2014 – P. 7-12.

T. Burdyuk, І. Shcherbakova Opredelenie zatrat izmeneniya grafika dvijeniya poezdov na osnove differenciirovannyh kommercheskih tarifov na elektroenergiyu [Definition of train schedule changes based on cost differentiated commercial electricity tariffs]. Electronic modeling– 2004. - 26, №6 – P. 101-111.

T. Burdyuk, І. Shcherbakova Matematycheskye modeli i metody minimizacii kommercheskoy stoimosti potreblyaemoy na osnovetarifov, differenciirovannyh po zonam sutok [Mathematical models and methods of minimizing the commercial cost of consumed electricity based on tariffs, differentiated by time zones]. Electronic modeling– 2004. - 26, №2 – P. 79-88.


GOST Style Citations


Притула М.Г. Алгоритм побудови графіка руху потягів / М.Г. Притула, Р.Р. Шпакович // Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Комп’ютерні науки та інформаційні технології. – Львів, № 629, 2008. – С.146-152.

Гайденко О.С. Комп’ютерно-орієнтована математична модель оцінки ефективності тарифної системи оплати за спожиту електроенергію залізницею / О.С. Гайденко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті, науково-технічний журнал, № 4, 2016 – С. 10-14.

Гайденко О.С. Оптимізація графіка руху потяга для використання тризонного диференційованого тарифу оплати спожитої електроенергії / О.С. Гайденко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті, науково-технічний журнал, № 5, 2016 – С. 46-50 .


Щербакова И.А. Математические модели компьютерного анализа и оптимизации стоимости электроэнергии по коммерческим тарифам с учетом затрат для изменения графика движения поездов / И.А. Щербакова, А.И. Стасюк // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті, науково-технічний журнал, № 4, 2014 – С.7-12.


Бурдюк Т.А. Определение затрат изменения графика движения поездов на основе дифференциированных коммерческих тарифов на электроэнергию./ Т.А. Бурдюк, И.А. Щербакова // Электронное моделирование – 2004. - 26, №6 – С. 101-111.

Бурдюк Т.А. Математические модели и методы минимизации коммерческой стоимости потребляемой электроэнергии на основе тарифов, дифференцированных по зонам суток / Т.А. Бурдюк, И.А. Щербакова // Электрон. моделирование – 2004. - 26, № 2. – С. 79-88.