Simulation of interaction of electric rolling stock in the regenerating power with a dispersed system of traction electric supply

Authors

  • О. І. Саблін Dnepropetrovsk national University of railway transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine
  • В. Г. Кузнецов Dnepropetrovsk national University of railway transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4165-1056
  • О. І. Бондар Dnepropetrovsk national University of railway transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine
  • В. В. Артемчук Dnepropetrovsk national University of railway transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/etr.v0i7.42300

Keywords:

electric transport, power recuperation, dispersed power supply, zone recovery, the voltage at the poles

Abstract

Priority directions of development of electric transport is decentralization of the system of his power and increase the recovery of energy when braking. Strict voltage regulation on pantographs of the electric transport, achieved dispersed supply leads to deterioration of the conditions of recuperation of electricity electric transport, since this mode depends on the level of voltage in the contact network.

As a result of the work of the simulation of the interaction of electric transport in recovery mode with a dispersed system of power supply on the basis of multi-variant calculations instant schema systems electric transport the effective zone recovery. In this zone can be implemented by any current recovery electric transport within the allowable voltage at the poles. It does not require regulation bus bar voltage substations. If you exceed this distance for the effective use of regenerative energy, gradual reduction of the bus bar voltage substations within the allowed values.

References

Смирнов, Д. Б. Совершенствование методики расчета распределенной системы тягового электроснабжения: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.07 / Д. Б. Смирнов; [ПГУПС]. – С.-Петербург, 2010. – 22 с.

Жуматова, А. А. Проблема использования возобновляемых источников энергии для системы тягового электроснабжения: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.14.02 / А. А. Жуматова; [МГУПС]. – Москва, 2010. – 24 с.

Марквардт, К. Г. Электроснабжение электрифицированных железных дорог / К. Г. Марквардт.  М.: Транспорт, 1982.  528 с.

Тарута, П. В. Повышение эффективности использования энергии рекуперации в системе тягового электроснабжения постоянного тока: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.07 / П. В. Тарута; [ОмГУПС]. – Омск, 2004. – 24 с.

Бурков В. М. Варенцов А. Н. Марикин А.Т. Сберегающие технологии тягового электроснабжения с рекуперацией энергии торможения поездов // Тезисы докладов: 2-ая Евроазиатская конференция по транспорту. – С.-Петербург: ЦНИИТ СЭТ, 2000. – С. 93.

Саблин, О. И. Анализ качества рекуперируемой электроэнергии в системе электрического транспорта / О. И. Саблин // Вестник НТУ«ХПИ». – Харьков, 2013. – Вип. 38. – С. 186-189.

Аржанников, Б. А. Система управляемого электроснабжения электрифицированных железных дорог постоянного тока: монография / Б. А. Аржанников. – Екатеринбург: Изд-во УрГУПС, 2010. – 176 с.

Кузнецов, В. Г. Розвиток теоретичних основ енергозбереження в системах електропостачання тяги поїздів постійного струму: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.22.09 / В. Г. Кузнецов; [ДНУЗТ]. – Дніпропетровськ, 2012. – 35 с.

Гетьман, Г. К. Теория электрической тяги / Г. К. Гетьман. – Дн-вск: Изд-во Маковецкий, 2011. – 456 с.

REFERENCES

Smirnov, D. B. Sovershenstvovanie metodiki rascheta raspredelennoy sistemyi tyagovogo elektrosnabzheniya. Authoref. Kand, Diss. [Improvement of calculation methods of the distributed system of traction electric supply. Authoref. Cand. Sci. Diss.] S.-Peterburg, 2010. – 22 р.

Zhumatova, A. A. Problema ispolzovaniya vozobnovlyaemyih istochnikov energii dlya sistemyi tyagovogo elektrosnabzheniya. Authoref. Kand, Diss. [The problem of using renewable energy sources for the system of traction electric supply. Authoref. Cand. Sci. Diss.] – Moscow, 2010. – 24 р.

Markvardt, K. G. Elektrosnabzhenie elektrifitsirovannyih zheleznyih dorog [Electricity electrified Railways] – Moscow, 1982. – 582 р.

Taruta, P. V. Povyishenie effektivnosti ispolzovaniya energii rekuperatsii v sisteme tyagovogo elektrosnabzheniya postoyannogo toka. Authoref. Kand, Diss. [The efficiency of energy recovery in the system of traction electric supply DC. Authoref. Cand. Sci. Diss.]. – Omsk, 2004. – 24 р.

Burkov V. M. Varentsov A. N. Marikin A.T. Sberegayuschie tehnologii tyagovogo elektrosnabzheniya s rekuperatsiey energii tormozheniya poezdov [Saving technologies traction power supply with energy recovery from braking trains] – S.- Peterburg. 2000. – рр. 93.

Sablin, O. I. Analiz kachestva rekuperiruemoy elektroenergii v sisteme elektricheskogo transporta [Analysis of the quality recuperated energy in the system of electric transport] – Harkov, 2013. – рр. 186-189.

Arzhannikov, B. A. Sistema upravlyaemogo elektrosnabzheniya elektrifitsirovannyih zheleznyih dorog postoyannogo toka [The system of controlled power electric Railways DC] – Ekaterinburg, 2010. – 176 р.

Kuznetsov, V. G. Rozvitok teoretichnih osnov energozberezhennya v sistemah elektropostachannya tyagi poуizdіv postIynogo strumu. Authoref. Doct, Diss. [Development of theoretical bases of energy saving in the systems of power supply of traction of trains DC. Authoref. Dokt. Sci. Diss.]. – DnIpropetrovsk, 2012. – 35 p.

Getman, G. K. Teoriya elektricheskoy tyagi [Theory of electric traction] Dnipropetrovsk, 2011. 456 p.

Published

2015-05-07

Issue

Section

Power Supply